Tuesday 17 July 2012

Oksigen.......kau sangat diperlukan


Details of video 1
Show there is carbon dioxide in air. 0:00 - 1:06
show there is water vapour in air. 1:07 - 1:59
Prepare and test oxygen gas. 2:00 - 6:59
Prepare and examine properties of Carbon Dioxide Gas.7:00 - 8:43



video 2:Confirmatory tests and production of carbon dioxide in lab.

terjemahan dari Chemistry Facts: Oxygen Facts
Menikmati fakta-fakta oksigen yang menarik dan mempelajari lebih banyak mengenai bagaimana oksigen berkaitan dengan udara yang kita hirup, air, lapisan ozon dan banyak lagi. Oksigen memainkan peranan penting dalam kehidupan manusia dan organisma hidup yang lain.

Serta penting untuk kesihatan dan rawatan perubatan ia juga membantu kita membakar bahan api, merawat air dan juga melindungi kita daripada cahaya UV yang berbahaya mengucapkan terima kasih kepada lapisan ozon. Baca untuk kegunaan lain dan fakta oksigen yang lebih menakjubkan!
  • Oksigen merupakan elemen dengan kimia simbol O dan nombor atom 8.
  • Oksigen adalah elemen yang sangat reaktif yang mudah membentuk sebatian seperti oksida.
  • Di bawah keadaan suhu dan tekanan piawai dua atom oksigen bergabung untuk membentuk dioxygen (O2), gas yang tidak berwarna, hambar dan tidak berbau.
  • Oksigen amat penting untuk kehidupan manusia, ia dijumpai dalam udara yang kita hirup dan air yang kita minum (H20).
  • Oksigen membuat kira-kira 21% udara yang anda hirup. Ia juga adalah unsur yang paling biasa dalam kerak bumi (sekitar 47%) dan elemen yang ketiga paling umum di dalam Alam Semesta (tetapi jauh kurang daripada hidrogen dan helium, dua yang paling biasa).
  • Jumlah besar oksigen di Bumi disokong oleh kitaran oksigen yang melibatkan pergerakan oksigen antara udara, benda-benda hidup dan kerak Bumi. Fotosintesis (satu proses yang menukarkan karbon dioksida ke dalam sebatian organik menggunakan cahaya matahari) memainkan peranan penting dalam kitaran ini.
  • Ozon (O3) 1 allotrope (bentuk yang berbeza) oksigen yang menggabungkan tiga atom oksigen bersama. Manakala tahap alasan ozon adalah pencemar udara, lapisan ozon dalam atmosfera atas bumi memberikan perlindungan dari matahari yang berbahaya sinar dengan menyaring cahaya UV.
  • Jisim matahari terdiri daripada oksigen ke seluruh 1%.
  • Antara 1770 dan 1780, ahli farmasi Sweden Carl Wilhelm Scheele, paderi British, Joseph Priestley dan ahli kimia Perancis Antoine Laurent Lavoisier penyelidikan, didokumenkan dan membantu menemui oksigen. Nama oksigen yang mula-mula digunakan oleh Lavoisier pada tahun 1777.
  • Terapi oksigen digunakan sebagai rawatan perubatan biasa. Anda mungkin telah melihat pesakit di TV atau dalam kehidupan sebenar menggunakan topeng oksigen atau hidung kanula (tiub plastik yang sesuai di belakang telinga dan menyampaikan oksigen melalui hidung).
  • Oksigen mempunyai beberapa kegunaan lain praktikal seperti peleburan logam dari bijih, rawatan air, sebagai pengoksida 1 untuk bahan api roket dan beberapa industri lain, kimia dan aplikasi saintifik.
  • Oksigen pekat menggalakkan pembakaran cepat. Manakala percikan api atau haba masih diperlukan untuk memulakan api, mempunyai oksigen pekat berhampiran bahan api pelbagai boleh menjadi sangat berbahaya.






No comments:

Post a Comment